Sabies que 1 de cada 3 casos de dificultats d’aprenentatge pot estar relacionat amb un problema visual no resolt?

La visió és un procés complex i fonamental en l’aprenentatge escolar. Més de dues terceres parts de la informació que reben els estudiants arriben al cervell a través del sistema visual.

Al meu fill o a la meva filla no li agrada llegir

Si el sistema visual no es desenvolupa adequadament, es poden provocar interferències en el procés d’aprenentatge. Una de les primeres manifestacions en l’edat escolar és la manca d’interès per la lectura ja que l’infant no és capaç d’assimilar correctament la informació visual que rep. Gairebé el 1 de cada 3 infants manifesta que es cansa al llegir. La xifra augmenta a 1 de cada 2 en aquells infants amb baix rendiment escolar.

Símptomes

Altres símptomes d’alerta són des d’errors en copiar paraules de la pissarra, mal de cap, ulls plorosos, coïssor, parpellejos constants i sensibilitat a la llum fins a apropar-se molt al paper, necessitar el dit com indicador en llegir, entretancar els ulls per mirar de lluny o de prop i errors en calcular distàncies. Per això, l’escola és un bon lloc on detectar-los i posar-hi remei i es recomana fer revisions completes a partir dels 3 anys almenys un cop l’any.

Importància de les revisions visuals periòdiques

És imprescindible realitzar-se revisions periòdiques de la salut en general i de la visió, en concret. Això és encara més important en el cas dels menors.

És alarmant que només 1 de cada 4 famílies arriba a sospitar de l’existència d’un problema, quan un de cada dos infants pot patir alguna disfunció visual. S’ha de tenir en compte, a més, que com abans es detecti, s’obtindran resultats més òptims.

A més a més, és important destacar que alguns casos d’infants amb problemes acadèmics els quals s’aixequen contínuament de la cadira o que solen distreure’s amb facilitat solen confondre’s amb TDAH o dèficit d’atenció, quan en alguns casos pot tractar-se d’un problema de visió propera.

Quina és la tasca de l’optometrista?

El que fa un optometrista davant d’un problema d’aprenentatge és investigar, detectar i diagnosticar les dificultats escolars que estan causades directament per una manca de les habilitats visuals necessàries per a la lectoescriptura i proposar els tractaments òptims.

Per tot plegat, el COOOC lluita per entrar a formar part els EAP, que  equips d’assessorament i orientació psicopedagògica que donen suport al professorat i als centres educatius en la resposta a la diversitat de l’alumnat i en relació als alumnes que presenten necessitats educatives especials, així com a les seves famílies. Actualment, estan formats per professionals de l’especialitat de psicologia i pedagogia, treballadors i treballadores socials i fisioterapeutes.

Vols fer la campanya Visió i aprenentatge a la teva escola o a l’escola del teu fill o filla?